روند فروش پسته در بازار جهانی

آیا روند فروش پسته در بازار جهانی در سالهای اخیر به چه صورت بوده است؟ نرخ گذاری بر روی این محصول در بازار جهانی توسط چه کشوری صورت می گیرد؟
با وجود تولید پسته در کشورهای مختلف جهان، همچنان شاهد محبوبیت پسته ی ایرانی در دنیا هستیم. پسته ی ایرانی که به پادشاه آجیل ها معروف است به دلیل طعم و مزه ی عالی و رنگ خاص و منحصر بفرد خود جایگاه ویژه ای در بازار بین المللی پسته را داراست. این روزها کشور آمریکا در کنار ایران سهم هشتاد درصدی صادرات پسته به جهان را به دست گرفته است، اما تجار ایرانی با حمایت مسئولان بنا بر تولید، فرآوری و بسته بندی هر چه بهتر این محصول را مد نظر خود قرار داده اند تا نگذارند آمریکا بازار جهانی را به دست بگیرد. یکی از بزرگترین مزرعه داران آمریکایی ادعاهای زیادی جهت ربودن بازار جهانی از دست ایران دارد اما مسائل زیادی هست که ایران را در رتبه ی اول قرار داده است. یک عامل قیمت گران پسته ی آمریکاست که سبب شده طرفداران پسته ی ایرانی بیشتر شوند. عامل دوم مزه ی پسته ی ایرانیست که همه بر این اصل واقفند و آگاهی دارند. درست است که تحریم آمریکا سبب شده که ایران نتواند پسته ی خود را وارد بازارهای این کشور کند اما امید میرود که روزی بتوانیم بسته های پسته ی ایرانی را در فروشگاه های آمریکایی ببینیم.
دلایل بالا نشان می دهد که اگر چه فروش پسته نسبت به دو دهه ی قبل که ایران تنها تولید کننده ی پسته در جهان بود کمتر شده است اما تولید بالای پسته در ایران در سالهای اخیر و سیاست بهتر تولید، فرآوری و بسته بندی باعث روند رو به رشد فروش در بازارهای جهانی شده است.

نرخ گذاری پسته در بازار جهانی توسط چه کشوری انجام می شود؟

متاسفانه با وجود اینکه ایران بیشترین تولید پسته را دارد و قدمت ایران نسبت به تولید پسته بسیار زیاد است اما به علت قدرت ها بالای آمریکا و موضع گیری های سیاسی اش، توانسته قیمت گذاری پسته را در بازار جهانی به عهده بگیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا