انواع پسته آب خندان ایرانی

آب خندان روشی است که برای خندان نمودن پسته های دربسته مورد استفاده قرار می گیرد، ایرانی ها بیشتر استفاده از این روش را برای پسته های اکبری و احمدآقایی می پسندند.
در میان ارقام مختلف کشت شده در ایران نمونه های کشیده که شکل ظاهری مناسب و شکیل تری دارند، پر طرفدار تر اند.
پسته های کشیده غالبا شامل اکبری، احمدآقایی و بادامی هستند، این رقم پسته ها برای مصرف به عنوان آجیل مناسب تر بوده و می تواند ظاهری شیک را به آن بدهد.
نکته دیگری که در رابطه با پسته آجیلی باید مد نظر قرار گیرد، خندان بودن آن است، اما در زمان فرآوری این محصول همیشه درصدی پسته در بسته به طور طبیعی در آن وجود دارد و از انجایی که ارقام کشیده و بهتر بگوییم اکبری و احمدآقایی نسبت به سایر نمونه از قیمت بالاتری برخوردارند، نمی توان به راحتی از آن ها صرف نظر نمود، بنابراین با استفاده از روش های مکانیکی و یا سایر روش های مصنوعی دیگر آن را به شکل خندان در می آورند.
این نوع پسته های مکانیک خندان و آب خندان در داخل و خارج از کشور طرفداران بسیاری دارد، زیرا در کنار ظاهر زیبا از قیمت مناسبی هم برخوردار است.

صادرات پسته آب خندان ایران

ایران علاوه بر صادرات پسته و مغز پسته های مرغوب، دستی بر صادرات انواع پسته های آب خندان به کشور هایی نظیر روسیه، ارمنستان، ترکمنستان، چین، ژاپن و … نیز دارد.
حتی برخی مانند چین کار آب خندان کردن را خود به عهده گرفته و پسته را به صورت دهان بسته از ایران خریداری نموده و در آنجا با استفاده از نیروی کار ارزان، به طرق مختلف خندان می نمایند و گاها برای صادرات مجدد آن نیز اقدام می نمایند.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top