صادرات پسته ایرانی به قبرس و اتریش

صادرات پسته دهان بسته ایرانی و همچنین بعضی از ارقام دهن باز به کشور های اروپایی، مانند قبرس و اتریش مورد استفاده قرار می گیرد.
در حال حاضر صادرات پسته دهان بسته به اتحادیه اروپا و کشور های مانند قبرس و اتریش بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و دلیل آن هم تمام و کمال بر می پگردد، به مسائل بهداشتی، زیرا صادرات پسته دهان بسته از مسائل بهداشتی کاملا مبراست.
هرزگاهی هم صادرات پسته خندان و دهان باز نیز به این اتحادیه صورت می گیرد، که نسبت آن از سال 90 تا سال 94 هر سال روبه کاهش بوده و اگر این مشکلات به صورت اساسی و ریشه ای حل نشود، فرستادن پسته و فرآورده های آن به اتحادیه اروپا، اتریش، کره جنوبی و استرالیا کامل متوقف خواهد شود.

خریدارن بزرگ پسته ایران

اروپا را می توان یکی از بزرگترین خریداران پسته ایران بحساب آورد و دروازه ورود به این قاره کشور های نظیر یونان، قبرس و ترکیه دانست.
بیشترین درخواست پسته بر روی رقم فندقی متمرکز است برای اروپا و همچنین مغز پسته فندقی و درکنار این ارقام مغز پسته کال معمولی و دوپوست شده هم در اروپا خریداران بزرگی دارد.

در چند ده اخیر با به وجود آمدن رقیب همچون امریکا و نزدیکی روابط این کشور با کشور های اروپایی صادرات پسته ایران به این مناطق دچار افت قبل محصوصی شده است اما با توجه به کیفیت پسته ایرانی می توان دوباره در این بازار ها ظهور کرد.

آمار صادرات پسته ایران به اروپا

اروپا را باید به د قسمت تقسیم نمود یکی کشور های اتحادیه اروپا و دیگر کشور های غیر عضو که امار صادرات پسته ایران به کشور های غیر عضو رقم قابل وجهی است.
کشور های غیر عضو وارد کننده پسته ایران:

  • روسیه
  • ترکیه
  • گرجستان
  • ارمنستان
  • صربستان
  • قبرس
  • اوکراین
  • سوئیس

می باشند که از بزرگترین شرکای تجاری پسته ایران محسوب می شوند.

اما کشور های عضور اتحادیه با به وجود آرودن قوانین بهداشتی سخت در زمینه واردات محصولات خوراکی باعث شده اند که آمار صادرات و وارات پسته ایران به این مناطق روند نزولی به خود گیرد و عموم بازار به دست آمریکا بیافتد با این حال هیچ تاجر و مصرف کننده های نمی تواند از کیفیت و مزه پسته ایرانی در گذرد به خصوص مغز پسته کال ایران که در دنیا بی رقیب می باشد.

آمار صادرات پسته ایران در سال 97

سال 97 را باید سال از دست دادن بازار پسته ایران نام گذاری کرد و آمارخروجی گمرک نشان می دهند که شاخص صادرات به طور چشمگیری کاهش یافته است.
دلیل این امر می توان در 3 مورد جستجو کرد

  • کاهش تولید

بزرگرتیرین عامل در سال 97 را می توان کاهش 80 درصدی تولید پسته در ایران دانست که باعث شد بازار را دو دوستی تقدیم کشور های نظیر ترکیه و آمریکا نمایند.

  • نوسانات نرخ ارز

یکی از دلایل بزرگ در کاهش آمار صادرات را می توان در نواسنات نرخ ارز پیدا نمود و عموم آن در آنجا هویدا شد که تجار نتوانستن با این نوسانات خود را همگام کرد و بدون ترس از آینده قرارداد های خود را با دیگر کشور ها منعقد نمایند.

  • بی تدبر مسلولین

شاید درد آور ترین دلیل را می توان در این قسمت دید که با بی تدبییر مسیولین و با بستن راه های صادرات کشور با قوانین دست و پا گیری همچون رفع تعهد ارزی و قوانین لحظه در مورد ممنوعیت صادرات کالا ضربه جبران ناپذیری به صادرات نتها پسه بیلکه به عموم موارد کشاورزی وارد شد که همین امر سبب گردید خیلی از بازار های صادراتی کشور به دست رقیبان به راحتی بیافتد.

صادرات پسته به کشور عراق و ترکیه

کشور های نظیر عراق و ترکیه در حال حاضر با وجود ترحیم های بانکی شده اند پل رابط ایران با دیگر مناطق دنیا.
در قدیم این پل رابط کشور امارات و دبی این نقش را بازی می کرد و به دلیل سختگیری های بی موردی که به بازرگانان ایرانی به وجود آوردند این نقش به این دوکشور سپرده شد.

ترکیه در حال حاضر توانسته به خوبی از این موقعیت استفاده کرده و با وجود اینکه خود نیز تولید کننده پسته نیز است پسته ایران را با برند خود و به نام پسته ترکیه در بازار های جهانی عرضه نموده و بخصوص بازار کشور های اروپایی را مال خود نماید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا