سهم بازار فروش پسته

چه مقدار از سهم بازار صادرات را فروش پسته به خود اختصاص داده است؟ بیشترین سهم بازار از فروش کدام نوع پسته به دست می آید؟
پسته یکی از اقلام صادراتی می باشد که طی سالهای گذشته بنا به مسائل گوناگون صادرات آن در حال تغییر بوده است. گاهی صادرات پسته کم و گاهی بیشتر می شد، قبل از انقلاب چیزی حدود هشتاد درصد بازار صادرات را در اختیار داشت اما پس از انقلاب و به دلایلی از جمله جنگ تحمیلی تا حدودی میزان صادرات پایین آمد. اما باز شاهد افزایش میزان صادرات این محصول و نیز کاهش بودیم. عواملی چون سرمازدگی باعث کاهش میزان تولید و عرضه در بازار صادرات شد اما سال بغد باز هم تولید پسته رشد چشمگیری داشت و درصد صادرات نیز به نوبه ی خود چشمگیر بود. در سال های دیگر با مشاهده ی سم افلاکتوسین در بسته بندی های پسته کلا پسته های صادر شده به اروپا بازگردانده شد اما دولت با توجه کامل تر و تغییر استانداردهای بین المللی بر روی پسته باعث تولید پسته مرغوب تر و بسته بندی های بهتری شد و عملا بار دیگر صادرات پسته انجام گرفت.
امروزه بدلیل افزایش کشت پسته در کشورهای دیگر از جمله در ایالت کالیفرنیای آمریکا می توان گفت تا حدی بازار جهانی را در دست گرفته اند اما در مجموع این سالها چیزی بالای پنجاه درصد از سهم بازار صادرات پسته در دست تجار ایرانی بوده است.

بیشترین سهم بازار از فروش کدام نوع پسته به دست می آید؟

مسلما شهر رفسنجان بدلیل تولید بهترین و متنوع ترین پسته بیشترین سهم فروش را در دست دارد. بیشترین سهم مربوط به پسته ی اکبری بعنوان مرغوب ترین و مشتری پسند ترین نوع پسته در ایران می باشد. از انواع دیگر هم که در بازار بصورت خام و برشته مورد استقبال قرار می گیرد می توان از نوع کله قوچی، احمدآقایی، اوحدی، فندقی و … نام برد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا