صادرات پسته خام به خاورمیانه

صادرات پسته خامبه خاورمیانه به چه صورت هایی انجام می گیرد و بیشترین سهم مربوط به کدام کشور هاست؟ چرا کشور ترکیه با اینکه خود تولید کننده ی پسته است باز هم صادرات پسته ی ایرانی به این کشور قطع نشده است؟
پسته خام که در شهر های رفسنجان، دامغان و سیرجان تولید می شود نسبت به پسته های تولیدی در دیگر شهرهای ایران از مرغوبیت بالاتری برخوردار است. به همین دلیل بخش عمده ای از بازار صادرات را به دست گرفته اند. انواع پسته های خام که برای صادرات استفاده می شود می توان به پسته کله قوچی، احمد آقایی، اکبری، فندقی و… اشاره کرد. پسته ها به صورت فله ای یا بسته بندی های متفاوت بنا به خواست، سلیقه و سفارش مشتری به کشور مورد نظر صادر می شود.
کشورهای خاورمیانه یعنی کشورهای حد فاصل بین خلیج فارس و دریای مدیترانه که از بین این کشورها، ترکیه، عراق، کویت و امارات بیشترین سهم را برای خرید پسته ی ایرانی دارند.
سوالی که ذهن اکثر مردم را درگیر کرده است راجب به صادرات پسته ی ایران به ترکیه است در حالی که ترکیه خود جزء کشورهای تولید کننده می باشد.
تولید پسته در ترکیه به حدی نیست که حتی جواب گوی بازار های داخلی خود باشد، اما این کشور، پسته ی ایران را با بسته بندی جدید و بنام کشور خود در فروشگاه های داخلی عرضه می کند. بنابراین یکی از دلایل خرید پسته ی ایران توسط ترکیه رفع نیاز داخلی می باشد.
ترفند دیگری که ترکیه بکار می برد این است که پسته ی ایران را با بسته بندی ترکی و با لوگوی کشور خود آماده کرده و سپس به کشورهای دیگر صادر می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا