وضعیت قیمت پسته ایران در سال 1402

چالش های زیادی در حوزه های کشاورزی ایران در این چند سال اخیر ایجاد شده که تاثیر زیادی بر وضعیت قیمت آنها گذاشته به خصوص در پسته ایران در سال 1402 که به تفضیل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

اولین و مهمترین چالش در مورد وضعیت کشاورزی ایران می تواند به بحث تاثیرات اقلیمی، هوایی و همچنین مورد آب اشاره نمود.
این چالش ها در کنار دیگر عوامل همچون بروز نبودن کشاورزی و بهرآوری آبی در کشاورزی ایران، میزان تولید و همچنین کیفیت محصول ایران را به طرز چشم گیری دچار نوسان کرده است.
در سال های 1395 تا 1401 در بحث تولید پسته نمودار های وحشتناکی به وجود آمده که در تحلیل آن کارشناسان نظرات متنوعی ارائه داده اند.

پسته ایران و امریکا

در تحلیل گذاری نرخ اولین مورد که حتما باید به آن روبرو شد بحث رقابت است، که در این حوزه کشاورزی ما چند سال مداومی است که هم در بحث تولید و فرآوری و هم در بحث نرخ گذاری و از همه مهمتر بازار های هدف در اکثر کشور های به امریکا واگذار نموده ایم.
به عقیده بیشتر کارشناسان فقط و فقط میتوان در یک عنوان تا حدودی این مشکلات حوزه رقابتی را حل نمود و آنهم بهروری آبی در کشاورزی با توحه به شرایط حال حاضر اقلیمی کشور است.

کشاورزی پسته در ایران و رفسنجان

کشاورزی پسته در ایران و رفسنجان عموما هم به صورت سنتی در حال انجام است با اینکه در بحث فرآوری پسته تازه و خشک و همچنین ماشین آلات این حوزه پیشرفت های چشمگیری داشته ایم اما همچنان در حوزه کشاورزی قافیه را به خیلی از کشور های مدرن همچون امریکا، اسپانیا، استرالیا و ترکیه واگذار نموده ایم.
این امر سبب شده که در بحث تولید آن کشور ها، که آنها هم همچون ایران تنش های آبی را تجربه می کنند اما به علت بهره وری آبی بالا تولیدات خود را سال به سال افزایش داده اند، بازی تولیدی را به آنها واگذار کرده باشیم.

چشم انداز قیمت پسته ایران در بازار های جهانی

با تفاسیر ذکر شده در بالا اگر بخواهیم با این فرمان در حوزه کشاورزی پسته رانندگی کنیم در سال های پیشرو عمده بازار های جهانی خود را به کشور های امریکا، استرالیا، اسپانیا و ترکیه واگذار خواهیم کرد و دیگر ما تعیین کننده در قیمت پسته در بازار های جهانی نخواهیم بود.

راه حل اساسی در تغییر چشم انداز منفی در این حوزه فقط و فقط بر می گردد به نوع کشاورزی و تغییر آن از حوزه سنتی و به مدرن و بهره وری حداکثری از منابع اندک آبی کشور.

تحلیل بازای های صادراتی پسته ایران در سال های پیش رو

در تحلیل بازار های صادراتی ایران در سال های پیش رو به خصوص از سال 1402 به بعد باید گفت ایران عمده بازار های سنتی در حوزه پسته را به کشور امریکا و اسپانیا واگذار خواهد کرد.
همچنین بازار انحصاری مغز پسته خود را با کشور های نظیر ترکیه تقسیم نموده و اگر تغییرات عمده در این محصول هم ایجاد نشود آن را هم به صورت عمده به دیگر بازیگران اصلی در این حوزه تقدیم می نماییم.

باید خاطر نشان کرد بحث اصلی کشاورزی پسته در ایران در زمینه بی آبی نیست، البته که مبحث بی آبی مهم می باشد، بلکه بهره وری درست از منابع حال حاضر و تبدیل آن به حداکثر تولید در هر هکتار است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا